Snad základním předpokladem úspěšného studia je odhalení vlastního typu upřednostňování využívaného smyslového kanálu při učení. Psychologové hovoří o vizuálním, akustickém a motorickém typu.
Vizuální typ bude upřednostňovat učení pomocí zobrazení toho, co se učí. Napomůže mu nejrůznější grafické zobrazení souvislostí a vztahů. K dobrému pochopení a zapamatování potřebuje informace vidět. Akustický typ oproti tomu potřebuje ke snadnějšímu učení přeříkávání nahlas, případně mu pomůže, když bude probíranou učební látku poslouchat ze záznamu. Sluch je pro něj hlavním smyslovým kanálem pro získávání informací. Motorický typ se nejsnáze učí během mírného pohybu, třeba při popocházení. Obyčejně se žádný z typů nevyskytuje v čisté podobě, proto je možné různé postupy mezi sebou kombinovat. Základem je ovšem vyzkoušení si všech tří postupů a nalezení toho, který budeme upřednostňovat.
Druhým základním předpokladem je vhodné prostředí k učení.
V případě nouze se lze samozřejmě učit v prakticky jakémkoliv prostředí, od takového učení ovšem nesmíme mnoho očekávat. Musíme počítat s tím, že v nevhodném prostředí se toho naučíme méně, navíc za delší dobu.
Pokud má být učení skutečně smysluplné a má přinášet uspokojující výsledky, mělo by se odehrávat ve vyhovujícím prostředí. Individuální a skupinová podoba učení, případné podbarvení učení hudbou a čas učení jsou faktory závislé na osobnostní volbě studenta, těm se budeme věnovat v následujícím textu. Nyní však pojednáme o podmínkách všeobecně platných.
Činnost mozku vyžaduje dostatek kyslíku, proto je vhodné učit se v dobře větrané místnosti, pokud je to možné, třeba i ve volné přírodě. Stejně důležitá je i teplota okolí a osvětlení pracovního prostoru. Ideální je předem vyloučit všechny možné rušivé faktory, které by nás mohly od učení odvádět a oslabovat naši vůli učit se.
Je vhodné předem si připravit všechen studijní materiál a během učení se pak nezdržovat a nerozptylovat jeho hledáním. Nedostatečná koncentrace během studia, způsobená neustálým odbíháním, zpravidla vede k rychlé ztrátě vůle ke studiu a k vyplnění času příjemnějšími aktivitami bez ohledu na pozdější důsledky.
Pokud se připravujeme na větší zkoušku několik dní, ideální je, když nemusíme studijní materiály opakovaně uklízet, ale ponechat je na místě. Napomůže to příští den "navázat nit", začít studovat tam, kde jsme minulý den přestali.