Úplným základem každého efektivního učení je zapamatování si a pochopení probíraného učiva. Zapamatování a pochopení je vyžadováno u různých předmětů a různé probírané látky v odlišné míře. Daleko lépe potom třeba dokážeme vysvětlit proces fotosyntézy, jestliže také chápeme logiku jeho průběhu, naopak na nepravidelných formách anglických sloves není nic k pochopení, ty si musíme zapamatovat.
K zapamatování si a k pochopení slouží řada pomůcek a postupů, z nichž ty nejdůležitější si zde uvedeme.
Při učení zpaměti pomáhají mnemotechnické pomůcky. Jednou z nejpopulárnějších jsme si napomáhali, už když jsme se učili obojetné souhlásky, a není důvod v tom nepokračovat nadále. Jen si musíme podobné věty sami vymyslet. Užitečné jsou při učení se skupinám číslic i písmen.
Vítanou pomůckou při učení se slovíček, chemických vzorců a podobného obsahu jsou kartičky. Na jednu stranu kartičky napíšeme "otázku", tedy samotný vzorec, slovíčko v jazyce, který se učíme, letopočet apod., na druhou "odpověď" - vzorec slovy, překlad slovíčka, událost, která se váže k letopočtu. Při ověřování si znalostí s kartičkami potom odkládáme ty, jejichž obsah už dobře známe, naopak se znovu vracíme k těm, u kterých si "odpověď" nevybavujeme.
Vyzkoušet lze i tzv. paralelní učení, učení bez užití vědomého úsilí. Akustický typ je v tomto případě ve výhodě, neboť paralelní učení spočívá především v neuvědomovaném poslechu záznamu probíraného učiva během každodenní činnosti nebo odpočinku. Tato metoda je ale některými odborníky posuzována jako neúčinná.
K pochopení probírané látky nám nejvíce napomůže práce s textem. Hledáme hlavní myšlenku a další posloupnosti, které se od ní odvíjejí, nalezené informace si podtrháváme, případně graficky znázorňujeme. Pomáhá i vytváření pojmových map.
Nejčastější překážkou v pochopení je nerozumění významu jednotlivého slova, s největší pravděpodobností cizího původu. Zde nám napomůže užití některého ze slovníků cizích slov.
I správné opakování učiva má svá pravidla. Jestliže si některé pasáže pamatujeme jen s obtížemi, případně vůbec, je vhodné se k nim vrátit ještě jednou během následujících deseti minut. Vzhledem ke stavbě a charakteru paměťových stop je dobré opakovat celou látku kompletně ještě jednou od naučení nejpozději následující den.