Většina z nás není obdařená darem zapamatovat si látku na první poslech. Proto je velmi důležité mít k dispozici nějakou formu zápisků, ať už na papíře či digitálně, pro pozdější zopakování látky. Čím lepší zápisky, tím je větší šance na složení zkoušky. Toto platí dvojnásob na vysokých školách, kde je látky podstatně více než na střední škole.
Následuje pár bodů, které sumarizují důležité postřehy a užitečné rady.
1. Prověřené a fungující způsoby pro zapisování přednášené látky
a. Vždy si na začátek zápisků poznamenejte datum a téma přednášky – Toto je velmi důležité, protože za několik dní či týdnů už si v žádném případě nevzpomenete k jakému období se ty které zápisky vztahují a jaké bylo vlastně téma té hodiny. Při učení je ale důležité toto vědět, proto si to nezapomeňte vždy poznamenat.
b. Naučte se psát rychle – Zapomeňte na to, co Vás učili ve škole. Psací písmo není zdaleka pro všechny nejrychlejší způsob sepisování látky. Pokud se Vám rychleji píše tiskacím písmem či nějakou kombinací psacího a tiskacího, pište tím. Důležitá je rychlost a čitelnost. Nejlepší ovšem je zapisovat do notebooku, kde se pak dá I lépe mazat, přeskupovat a organizovat text.
c. Sepisujte si definice – Určitě si zapisujte všechny definice které učitel zmíní, později se Vám budou hodit. Pište i ty o kterých si myslíte, že si na ně vzpomenete bez zápisu, protože často si ně později nevzpomenete
d. Neopisujte z Powerpointu každé slovo – typický problém – sepisujete každé slovo které je na powerpointovém slidu, ovšem mezitím Vám unikají souvislosti a fakta přednášená profesorem.
e. Vyžádejte si powerpointové prezentace od profesorů – Souvisí s předchozím bodem – na co opisovat ze slidů, když Vám je učitel může poslat či zkopírovat. Pište si jen to co na slidech není, případně si zapisujte zápisky na rozdané vytisklé slidy.
f. Pokud profesor zdůrazní důležitost něčeho, zdůrazněte si to také – velmi častý postup profesorů je zdůrazňovat věci, které poté budou v testu. Občas to dělají aniž by o tom věděli. Pokud na něco takového narazíte, podtrhněte či jinak zvýrazněte si to I ve Vašich zápiscích. Určitě to bude v testu.
g. Pokud je profesor ve výkladu moc rychlý, či jste něčemu nerozuměli, zeptejte se – tímto zabijete dvě mouchy jednou ranou. Dozvíte se co Vám uniklo a dáte najevo že posloucháte.
h. Pokud stíháte, zapisujte spíše víc než méně – více zápisků neuškodí, pokud tedy nejsou na úkor kvality či celistvosti látky.